Direct naar content
20 december 12:00 - Service Openingstijden RBG rond de feestdagen Meer informatie

RBG gaat langs en helpt klanten met betalingsproblemen 

De RBG helpt klanten die moeite hebben met betalen. Dat doet de RBG op verschillende manieren. Zo werkt de RBG al een tijdje met huisbezoekers die langsgaan bij deze klanten. Zij bieden hulp en zoeken samen naar oplossingen. 

Huisbezoek als contact niet lukt 

Een huisbezoek vindt plaats als de RBG geen contact krijgt met de klant. Huisbezoekers gaan vooral langs bij mensen met een inkomen op bijstandsniveau of bij studenten. Zij kunnen vaak kwijtschelding krijgen. Dit betekent dat zij minder hoeven te betalen. 

Wat doet een huisbezoeker? 

Een huisbezoeker bespreekt de betaalachterstand met de klant. Ze zoeken samen naar oplossingen. Een huisbezoeker vraagt toestemming om kwijtschelding aan te vragen voor de klant. Voor kwijtschelding heeft de RBG toestemming van de klant nodig. Ook kan de klant een persoonlijke regeling krijgen om in delen te betalen. Daarnaast zorgt de huisbezoeker ervoor dat de deurwaarder voorlopig niet langskomt. En als de klant een bewindvoerder heeft, neemt de huisbezoeker daar contact mee op. Als de klant meer schulden heeft, verwijst de huisbezoeker naar de gemeente voor verdere hulp. 

Taalbarrières overbruggen 

Regelmatig blijkt de klant geen Nederlands te spreken. Huisbezoekers gebruiken dan een vertaalapp en een QR-code. Zo komen zij toch in contact met de klant. De QR-code geeft informatie in 13 talen

Verschil met deurwaarders 

Huisbezoekers komen langs om te helpen. Er komen geen extra kosten bij. Ze nemen ook geen spullen in beslag, zoals een auto. Een deurwaarder mag dat wel. Het doel van een huisbezoeker is om mensen te helpen en gerust te stellen. 

Ervaringen van een huisbezoeker 

Een huisbezoeker vertelt: “We helpen veel mensen. Ze krijgen kwijtschelding of een persoonlijke regeling. Dit geeft rust. Mensen zijn vaak opgelucht. Ze hoeven niet bang te zijn voor een deurwaarder. Uiteindelijk hebben ze geen achterstand meer bij de RBG.” 

“Het fijnste aan dit werk is als de klant thuis is en we iemand echt verder kunnen helpen.” 

Hebt u ook moeite met betalen?

Bezoek dan de pagina over schulden. En neem contact op via telefoon: 088 291 10 45 of e-mail: SB@derbg.nl. De RBG helpt u graag verder. We hebben voor iedereen een oplossing.